keskiviikko 6. syyskuuta 2017

Ylipaino. Vaikuttaa elämään ja hävettääkin aika ajoin.! Minun elämäntapamuutokseni.

Olen koko ikäni ollut ylipainoinen ihminen. Painoa pitäisikin saada ainakin 35-40kg pois. (Painoa on tällä hetkellä noin 130kg ja pituutta löytyy 175cm.) Ja tiedän sen vallan mainiosti, että ruokavaliolla ja liikunnalla saa muutoksen aikaan.

Välillä vaan on aikoja, kun liikunta ei kiinnosta alkuunkaan. Ja sitten onkin päiviä, kun puhtia sekä intoa on paljonkin. Onneksi sentään hyötyliikuntaa tulee väkisinkin, kun omaa autoa ei ole. Joten ruokakauppaankin tulee käveltyä, ja kassit sitten kannettua kotiin.


Ruoan suhteen, teen hiljalleen muutoksia parempaan. Sillä radikaalit muutokset eivät itselläni toimi, ja ihme dieetteihin en usko.

Silloin ainakin häpeä nousee pintaan, kun on vaatekaupassa etsimässä sopivia vaatteita. Ja aika usein ei todellakaan tunnu löytyvän yhtään mitään. Jotenkin vain isot vaatteet on hirveitä ryysyjä, joita en todellakaan halua päälleni laittaa. (Toki tässä asiassa voin olla väärässäkin.) Silloin kyllä häpeän itseäni, että olen päästänyt itseni tähän kuntoon missä olen. Siksi ehkä liikunkin paljon topissa sekä jalassa on collarit/legginsit.


Tiedän sen vallan mainiosti, että ylipainossa on monet terveys riskit, joita ei voi sivuuttaa. Mutta pienillä muutoksillakin jo pääsee alkuun, ja sitä myöten vaikuttaa kaikkeen. Riskit pienenevät ja muutoksen kehossa voi sitten nähdä ja kokea.

Itseni kohdalla olenkin jo hiljalleen alkanut laittamaan asioita kuntoon. Hiljaa hyvä tulee. Stuff about blogin postaus Mitä vaaditaan pysyvämpään elämäntapamuutokseen on kuin melkein omista ajatuksista kirjoitettu. Kannattaa myös lukaista Painoindeksi on hölmö keksintö blogi postaus.

Kumminkin olen hyväksynyt itseni juuri tällaisena kuin olen. Jos joku ei ulkonäköäni (sekä muuta) pysty hyväksymään, niin itse en sille asialle voi mitään.

Mä olen tällainen kuin olen ja that's it.!

Tulenkin aika ajoin kirjoittamaan elämäntapamuutoksestani. Ja tähän sopivaan kategoriaan saatan kirjoittaa muutakin. MM: kirjallisuutta lehdistä/kirjoista, tapahtumia ym.

Jos joku sattuu tietämään esim Youtubesta hyviä jumppa videoita ym, niin saa kommenttiboksiin kertoa. :)

2 kommenttia:

  1. Jokaisen ulkonäkö ja paino on tasan sen ihmisen oma asia. Se ei kuulu kenellekään muulle ja jos itse hyväksyy oman olemuksensa sellaisena kuin on, niin hyvä niin. Tietysti puhutaan paljon ylipainon terveydellisistä haitoista, mutta on paljon muitakin seikkoja, jotka terveyteen vaikuttavat. Itselläni sokerin pois jättäminen vaikutti radikaalisti painoon, kun olen tällainen "pullahiiri" ja tykkään makeasta. Eikä herkkujakaan pidä kokonaan jättää pois. Kohtuus kaikessa. Raija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juurikin näin. Ja itselleni juuri terveyden takia edes jonkin verran painosta on hyvä. Ja katsoa ettei yhtään enempää paino nousisi.

      Poista